2022. január 21. Ágnes
Zörög, csattog, mint régen – régi és új villamosok felvonulásával ünnepeltek
Répássy Olívia
|
2015. július 10. 13:59
|
frissítve: 2015. július 13. 09:18
A régi 100-as, a 151-es, a bécsi, a tátra és az új Skoda szállította ma az utasokat a villamosvonalon. Még a több mint százéves hóseprő is kijött a telephelyről. Ma 118 éves ugyanis a villamosközlekedés Miskolcon.

  Kattogtak a fényképezőgépek, zoomoltak a telefonok városszerte, hogy megörökíthessék a villamosok felvonulását. Még hóseprő is fordult egyet a Tiszai pályaudvaron, hogy mögötte szép sorban felsorakozhasson a kétféle legrégebbi sárga villamos, a piros bécsi, a pár évtizede még újnak számító Tátra és a legújabb Skoda csoda.

– Ez 1927-ben készült – mondta Berta József, a hóseprő vezetője, majd nevetett. – Egy picit másabb vezetni, mint a többi villamost. Ebben természetesen semmilyen elektronika nincs még.

mvk_villamosok_150710ml_27.jpg

Hóseprőt ma is pályára állítják, ha nagy hóakadály van télen. Erre a járműre akárki nem szállhat fel.

– Apa villamosvezető – árulta el Rőczei Marcell Bence. – Többször láttam már ezt a villamost, de még nem voltam rajta.

De nemcsak a kis villamosvezető-palánta arca volt izgatottan örömteli, hanem a megállókban várakozó utasoké is. Elsőként a 100-as pályaszámú FVV „Bengáli” villamos telt meg.

– Ezt szeretem, ahogy így zörög, csattog, mint régen – vallotta be Liptai Dezsőné, miután elindult a jármű. – A hatvanas években költöztünk a Vasgyárba. Hát, kellett idő, mire megszoktuk, de nagyon megszerettük. Ezeket a hangokat hallva lehet jól nosztalgiázni.

regi_villamosok3_150710_ml.jpg

Az első miskolci villamos 118 éve július 10-én indult útjára. Akkoriban még a Tiszai pályaudvar és a mai Szent Anna tér (régen Verestemplom) között volt az úgynevezett fővonal. És ha már fővonal, akkor kellett lennie mellékvonalnak is: a Búza tértől a Népkertig, amit később meghosszabbítottak Hejőcsabáig. Ez 1963-ban szűnt meg.

Diósgyőr felé 1905-ben kezdték kiépíteni a következő pályaszakaszt. Ez egyvágányú volt egészen az 50-es évek elejéig, és a Vasgyárat érintve közlekedett. Több elágazása is volt, például Bulgárföldnél, ahova a diósgyőri szurkolókat szállították.

mvk_villamosok_150710ml_23.jpg

A számozási rendszert tekintve nemcsak 1-es és 2-es villamosról beszélhetünk a több mint száz év során, hanem volt 1A-s, 3-as és 4-es, valamint egyedülálló módon, csak Miskolcon 0-s jelzésű jármű.

Az új korszak új eredményeket hozott. 2010-ben beindult a Zöld Nyíl projekt, amiben felújították és meg is hosszabbították a villamospályát. Majd jöttek a Skodák, amiken ma már internetezni lehet és légkondicionáltak, minden kényelmét kielégítve az utasoknak.

Nem

Olvasnivaló

Ajánlat