Ugrás a tartalomra

A magyar vállalkozónők kevésbé ambiciózusak, mint férfi társaik

minap.hu
Utoljára módosítva
2024. február 22. csütörtök 09:25
A férfi vállalkozók nagyobb és merészebb célokat tűznek ki maguk elé, míg a női vállalkozók többsége kevésbé nagyratörő célokkal is megelégszik – derült ki a Szemléletváltó vállalkozóiszemlélet- és készségfejlesztő mentorprogram kutatásából.
Fotó: transzportstudium.hu

Mindez azért is jelentős, mert a kutatás rámutatott, egy vállalkozás sikere és a vállalkozó által kitűzött célok között szignifikáns kapcsolat áll fenn: akik nagyobb célokat tűznek ki, azok között többen érnek el nagyobb üzleti eredményeket, nagyobb árbevételt, több munkavállalót foglalkoztatnak, szervezettebbek és gyorsabban növekednek.

A férfi vállalkozók kétszer nagyobb hajlandóságot mutatnak a nemzetközi piacok meghódítására és nagyvállalat alapítására, míg a nők hajlamosabbak szerényebb vállalkozási célok kitűzésekre. A női vállalkozók mindössze 2 százaléka szeretne nemzetközi nagyvállalatot építeni, szemben a férfiak 4 százalékával. A sikeres nagyvállalatot alapítani vágyó nők aránya 3 százalék, a férfiaké 6 százalék. A tendencia a közepes vállalkozások terén is hasonló: a férfiak 25 százaléka, míg a nők csupán 16 százaléka szeretne közepes méretű vállalatot.

Az eredmények alapján a nők hajlamosabbak szerényebb vállalkozási célkitűzésekre, inkább kisvállalkozásban gondolkodnak: a nők 72 százaléka szeretne legfeljebb néhány alkalmazottal rendelkező kisvállalkozást, szemben a férfiak 54 százalékával.

Molnár G. Dávid közgazdász, a Szemléletváltó programvezetője hangsúlyozta, hogy a női és férfi vállalkozók eltérő amibíciói mögött, a kutatásban résztvevő szakemberek egybehangzó véleménye szerint szocializációs folyamatok állnak. A hagyományos nemi szerepek és elvárások a férfiakban erősebb ambíciókat keltenek, míg a nők vállalkozási ambícióinak nem kedveznek.

A nőkben a szocializációs folyamatok során tanult tehetetlenség alakul ki azzal kapcsolatban, hogy meddig juthatnak az életben. Egyfajta üvegplafon alakul ki, ami ugyan nem látható, de pontosan „érzik”, hogy azt áttörni nem lehet.

„A vállalkozónők ambíciója, perspektívái gyakran együtt nő az eredményeikkel. Kezdetben el sem tudják hinni, hogy képesek egy sikeres vállalatot építeni, aztán amikor megérkeznek az első sikerek, élénkül a vállalkozási kedv, nő az ambíció, egyre nagyobb célokat tűznek ki maguk elé. Sokan otthon, a gyerekek mellett fognak vállalkozásba, majd sokszázmilliós jól működő vállalkozást építenek szinte a semmiből” – számolt be tapasztalatairól Molnár G. Dávid a Szemléletváltó programvezetője.

A kutatásból az is kiderült, hogy a női vállalkozók nagy része, 89 százaléka, a vállalkozásuk minden apró-cseprő feladatát saját kezében tartja, míg a férfi vállalkozók körében ez az arány valamivel alacsonyabb, 77 százalék.

 „A kutatás eredményei alátámasztják, hogy a vállalkozás sikere és a vállalkozó ambíciója között jelentős kapcsolat van. Ennek fényében, merni kell nagyot álmodni, merni kell nagy célokat kitűzni. Különösen fontos gondolat ez a nők számára” – fogalmazott Molnár G. Dávid, a Szemléletváltó programvezetője.
 

További hírek

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!