Megfelelő vezetési technikával elkerülhetjük a téli baleseteket
Az időjárási és terepviszonyok fokozottabb odafigyelést igényelnek télen a közlekedőktől, különösen az autóvezetőktől, ha el szeretnék kerülni a baleseteket. A téli vezetés speciális technikáit általában külön tanítják a gépkocsivezető oktatók. Viszont néhány praktikus tanácsot olvasóinkkal is megosztott az egyik népszerű miskolci autósiskola vezetője.
- Az autó téli felkészítésére nagy gondot kellett fordítani, még a leghidegebb évszak beállta előtt, ami 7 Celsius fok alatti időjárásnál a téli gumik cseréjét jelenti. Ez azért is fontos, mert egy balesetnél büntetőjogi felelőssége van annak, aki ezt elmulasztottak – hangsúlyozta Tóth Tibor autósiskola-vezető.
- Télen jól tesszük, ha ellenőrizzük az ablaktörlők és a fűtés rendeltetésszerű működését. Ezenkívül figyelni kell arra, hogy az esetleges lefagyások miatt a hűtőfolyadék és az ablaktörlő folyadék fagyálló legyen. Ezt ajánlott az adott hőmérsékletnek megfelelően feldúsítani, hogy ne fagyjon bele a tartályba – magyarázta.
Hozzátette, hogy elindulás előtt a sofőrnél legyen egy olyan takarító készlet, amivel a havat, vagy jeget le tudja söpörni a kocsijáról. A jégoldó és a páramentesítő is nagyon lényeges lehet.
Hosszabb lehet az utunk
Javasolta, hogy mindig tervezzük meg előre télen az útvonalunkat. Hosszabb időt kalkuláljunk be, mint az évnek más időszakában, de úgy, hogy lehetőleg ne nyúljon bele az estébe. Erre azért van szükség, mert a fényviszonyok miatt a szem hamarabb elfárad, illetve több megállásra lehet szükség.
- Ha hosszabb útra megyünk, a biztonság kedvéért vigyünk magunkkal meleg italt és takarót, ha szükséges gyógyszert. Emellett tankoljunk tele, azokra az esetekre, amikor nem várt helyen és ideig kell állnunk úgy, hogy közben járatjuk a motort. Ha a terepviszonyok indokolják, tegyük be a csomagtartóba a hóláncot is. Általában tábla jelzi, hogy ezt mely útszakaszokon kell használni. Külföldön, például Ausztriában, a hólánc kötelező kellék az autóban november 15-től áprilisig – mondta az autósiskola-vezető.
- Télen havasak, jegesek, így csúszósabbak lehetnek az utak, ezért számítanunk kell a megnövekedett féktávolságra. Nagyobb, legalább dupla féktávolságnyi követési távolságot szükséges ilyenkor tartanunk. Hegyi utakon kettes fokozattal érdemes elindulni, hogy a kerék ki ne pörögjön. Jó, ha tudjuk azt is, hogy a kormány elfordítása nem eredményez automatikusan irányváltoztatást a jeges úton, hanem továbbcsúszhat a kerék. Éppen ezért az irányjelzőt időben kell bekapcsolni és egyenletes fékezés, valamint visszakapcsolásos sebváltási technika javasolt – ajánlotta a szakember.
Néha a hólánc sem segít
Felhívta rá a figyelmet, hogy szélsőséges időjárási körülmények között, például ónos esőnél jobb, ha útnak sem indulunk. Ha pedig út közben ér minket ónos eső és nincs lehetőségünk félreállni, akkor igyekezzünk minél távolabb maradni a többi autótól és az úttest legbiztonságosabb részén haladni. Fontos tudatosítani, hogy a hólánc ebben az esetben nem segít, csak az utak sózása.
- Ködnél különösen lényeges a megfelelő követési távolság betartása, ami legalább az észlelési idő és a fékút duplája kell, hogy legyen. Az első ködlámpa használata kötelező. Ha pedig a látótávolság a féktávolságon belül van, akkor a hátsó ködlámpa felkapcsolása is. Indokolatlanul azonban nem szabad a hátsó ködlámpát használni, mert balesetveszélyes lehet. Az előzés pedig életveszélyes és szigorúan tilos, ha nem belátható az előttünk lévő útszakasz legalább egy féktávolságnyira – ismertette Tóth Tibor.