Aki meghódította a Marsot
A társasjáték nem csupán a dobsz és lépsz mechanizmusú, főként a gyermekek szólakoztatását célzó szórakozás, sőt, a modern táblajátékok néhány válfaja olyan messze van a Ki nevet a végén?-től, mint fénykard a szakócától. Rengeteg játék dobozán megtalálható a 12+ embléma – összetettsége és bonyolult szabályrendszere miatt ennyi idős kor felett ajánlja termékét a gyártó.
Hogy hazánkban is népszerű hobbiról van szó, nem csak a hipermarketek széles társaskínálata mutatja, de az is, hogy bizonyos játékokból tartanak országos versenyeket. A 2023-as Társasjátékos Kupán hat önálló versenyszámban mérték össze magukat az indulók: a tavaszi szezon a Bang!-ről, a Carcassonne-ról és a Catan Telepeseiről szólt, míg ősszel Pandemic, Tokió Királya és Mars Terraformálása került terítékre.
A döntőt minden számban megyei bajnokságok előzték meg, összesen tizenhét regionális versenyt tartottak: a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei helyszíne a miskolci Tirekifi ifjúsági centrum volt, ami a Gémeskút - Társasjáték Klub Miskolc átmeneti székhelye. A versenyjátékok közül talán a Mars Terraformálása a leginkább összetett: a játékosok célja élhetővé tenni a vörös bolygót a víz, az oxigén és a hőmérséklet szintjének növekedésével. A miskolci kört Szabó Máté nyerte, aki így múlt vasárnap táblához ülhetett a budapesti döntőben.
- Az első partit négy fővel játszottuk. Átlagos tempójú, de szoros meccs volt. Az utolsó pontozási kategória előtt (mikor minden más össze lett számolva) négy pont hátrányban voltam, onnan sikerült az addig vezető játékos ellen 80-76-ra fordítanom – mesélt élményeiről a versenyző.
- A második mérkőzés már a címért ment. Nagyon szoros és tempós forduló volt. Az egyik játékos egy hatékony kombinációt hozott létre, amit nem is lehetett érdemben lassítani, míg egy másik szintén nyaktörő rohamú taktikát választott. Rövid és kiegyenlített meccs után mindössze két ponttal, de sikerült nyernem – emlékszik vissza a döntőre Szabó Máté, aki végül ötvenezer forintnyi társasjáték-utalvánnyal, kupával és oklevéllel lett gazdagabb, mindezek mellett pedig a nemzeti bajnok címet is viselheti egy éven át.
- Úgy gondolom, ez a verseny összehozza a közösségeket – itt nemcsak a döntőre gondolok, hanem a selejtezőkre is. Ez a hobbi szépen terjed országosan is – vidéken általában lelkes gócpontokból kiindulva –, és jót tesz neki, ha vannak ehhez hasonló komolyabb események. Ez volt egyébként az egyik legelső országos verseny egy ilyen nehézségű játékból, ami még inkább segít eltávolodni a társasjátékozásnak a Monopoly és Gazdálkodj okosan "árnyékából" – véli Szabó Máté, aki A Mars terraformálásában már több száz partit tudhat maga mögött.
- Egy nyertes stratégia nincs. A két fő iskola a gyors Terraformálás és az erőforrások maximalizálása – állítja a játék miskolci bajnoka.
Geek infók
A bajnok kedvenc cége:
A Teractor, mert nagy kezdőtőke, valamint erős és rugalmas képesség társul hozzá.
Pro tippek:
Nem éri meg minden lapot megtartani és kijátszani, érdemes egy irányt (nyilván kellő rugalmassággal) belőni, és ami nem ezt a célt szolgálja, azzal ne foglalkozzunk. Emellett fontos a a játék hosszának irányítása. A Mars Terraformálásában nem fix időlimit van, hanem a játékosok cselekedetei hozzák el a játék végét. Ezért kell meghatározni, hogy jobban járok-e a gyorsabb-rövidebb játékkal, ezt szem előtt tartva kell gyorsítani vagy lassítani a játék menetét.