Csónakázni, fürdőzni jó, de tartsuk be a szabályokat
Végérvényesen beköszöntött a nyár, már nem csak meleg van, de a naptár szerint is elkezdődött a legforróbb évszak, hamarosan nyári szünetre mennek a diákok is, a családok elindulnak különböző vizek felé. Ki a tengerhez, ki a Balatonhoz, de a mi közelünkben is van számtalan fürdési vagy csónakázási lehetőség, a Mályi-tótól a nyéki tavakon át a Tiszáig, avagy a Tisza-tóig.
Csábít a víz, a vízpart és a vízen járás is, azonban a megfelelő óvatosság és felelősség nem maradhat el, hiszen bármennyire is élvezzük a vizet, nem a mi közegünk, ne feledjük, csak vendégek vagyunk benne. Régi jótanácsok, hogy felhevült testtel ne ugorjunk azonnal hideg vízbe, biztos úszástudás nélkül ne menjünk mély vízbe, és bármennyire vonzó a csónakázás, motorral vagy evezővel, vagy akár az új divat a SUP, erre csak akkor vállalkozzunk, ha meg van hozzá a kellő vízijártasságunk és betartunk néhány alapvető szabályt. Ezekről a szabályokról beszélgettünk Illés Gergely alezredessel, a Tiszai Vízirendészeti Rendőrkapitányság Rendészeti Osztály vezetőjével.
Az osztályvezető rögzítette, utalva a hét áldozatot követelő balesetre is, hogy fontos szabály, az úgynevezett kisgéphajók vagy motoros csónakok esetében, mint amilyen a dunai tragédiában is érintett volt, hogy ezer méteren belül nem keresztezhetik a nagy hajók útját. Ha meglátnak egy sétahajót vagy teherszállító hajót, akkor annak az útjából ki kell térni. Oldalról harminc, hátulról legalább hatvan méter távolságot tartva.
Az alezredes tisztázta, mi számít csónaknak és ki vezetheti. Eszerint, csónak az a vízijármű, amely emberi erővel hajtott, vagy gépi berendezéssel történő meghajtás esetén az, amelynek a motor-teljesítménye legfeljebb 7,5 kW, húsz lóerő, és a hossza nem éri el a hét métert. Evezős csónakot akár már tizenegyedik életévét betöltött személy is vezethet, motorosat, amennyiben a húsz lóerőt nem haladja meg a teljesítmény, akkor képesítés nélkül is bárki vezethet, aki elmúlt tizenhét és tud úszni. Kellő gyakorlattal is rendelkeznie kell és ismernie a vízfelületet és a szabályokat.
Csónakkölcsönzőknek joguk van a jártasságot ellenőrizni, kérhetnek például egy teszt kört, amikor megnézik, a bérlő valóban tudja irányítani a járművet a vízen. Ha kétségek merülnek fel, jogukban áll a bérbeadástól elállni.
Az a szélerővel, vagy gépi berendezéssel hajtott vízijármű amelynek hossza meghaladja a hét métert, névleges vitorlafelülete eléri a tíz négyzetmétert, vagy motorteljesítménye nagyobb, mint 7,5 kW, csak külön képesítéssel vezethető.
Alapvető, hogy vízijárművet csak az vezethet, akinek a szervezetében nincs szeszesital fogyasztásából származó alkohol. Vízijárműben tartózkodó úszni nem tudó, valamint tizennégy évnél fiatalabb személy, avagy bármely vízi sporteszközön közlekedő személy köteles mentőmellényt viselni. A menetben levő csónakban tartózkodóknak - a csóváló evezést, a csáklyázást, vagy más munkát végző személyt kivéve - tilos állni.
- Csónakbérlési lehetőség van a Tiszán, a Bodrogon és a Tisza-tónál is, mindegyik helyen csak olyan csónakot fognak adni, amelynek vezetése nem igényel képesítést, még azoké sem, amelyek motorosak. Aki vezeti az adott csónakot, arra lényegében ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint akik közúton közlekednek. Az alkohollal szemben nulla tolerancia van, aki mégis fogyaszt, azzal szemben szabálysértési eljárás indul, de akár bűncselekmény is lehet, mint ittas vezetés, még úgy is, ha nem történik baleset – figyelmeztet a vízirendőr.
Megtudtuk azt is, hogy a közútra érvényes gépjárművezetői engedély a vízen nem érvényes, hiába van jogosítványunk, attól a csónakvezetéshez még nem fogunk érteni. Mindenkire az ismertetett szabályok vonatkoznak. A bérbeadóknak ezekre figyelniük kell. Ha szükséges, akkor ők ismertetik a szabályokat.
A kajakra, kenura és a SUP-ra is vonatkoznak a szabályok, akár bérelt, akár saját eszközről van szó. Az alkohollal szemben náluk is nulla tolerancia van érvényben, azzal szemben, aki irányít.
- Egy családnak, ha több vízijárművet bérel, ügyelnie kell arra, hogy mindegyikben legyen olyan személy, aki evezős esetében betöltötte a tizennégy, húsz lóerő alatti motoros esetében a tizenhét életévet és tud úszni. Ő lesz az, aki felelős mindenért és mindenkiért az adott járműben. De nem csak felelős, hanem vezető is, aki utasítást adhat a többieknek, amit azok kötelesek teljesíteni. Ez azért van így, mert egy esetleges balesetben, ha például vízbe fullad az egyik utas, őt vonják felelősségre – mutat rá Illés Gergely.
A vezetőt olyan dolgokért vonhatják felelősségre, mint, hogy nem ellenőrizte, ki tud úszni, nem adta rá a mentőmellényt azokra, akiknek kötelező azt viselniük, nem voltak megfelelők a körülmények, és a többi. Kérdésre válaszolva elmondta, az egyre divatosabb SUP-okkal is lehet közlekedni a vízeken, 2024-től a Hajózási Szabályzat már azt is megengedi, hogy tizennégy év fölött, annak, aki tud úszni, nem kötelező – csak ajánlott – a mentőmellény. Nekik elég egy úszássegítő mellény, vagy a bokapánt, amellyel össze vannak kötve a SUP-pal, amely így lényegében mentőbójaként szolgálhat, ha baj van. Mivel a SUP nagyon könnyű, ajánlott minden más víziközlekedésben résztvevőtől biztonságos távolságot tartani és lehetőleg partközelben maradni.
- A SUP is biztonságos eszköznek számít, aki magabiztos a vízen, tud evezni és úszni, nyugodtan élhet vele. Bokapánttal, úszássegítő mellénnyel és nyugodt vízen, jó időjárási körülmények között kellőképpen stabil, biztonságosan lehet vele közlekedni. Viharban nyilvánvalóan nem szabad vele vízre menni, fokozottan figyelni kell – ahogy a többi közlekedőnek is – a viharjelzésekre.
Az alezredes jó hírrel szolgált a vízibalesetek számát tekintve. Elmondta, a Tiszai Vízirendészeti Rendőrkapitányság illetékességi területén évente mindössze két-három baleset történik. Ezek általában figyelmetlenségből adódnak, például nekiütköznek a zsilipnek a kishajóval, jet skivel túl nagy hullámokat vetnek és más valaki beleborul a vízbe kenuval és hasonlók. Ezek jellemzően nem járnak komoly sérülésekkel.
- Sokszor veszélyesebb a fürdőzés, amikor például ittasan mennek a vízbe. Akkor akár a strandon is belefulladhatnak a vízbe. Erre már volt precedens. Ahogy mondani szokták, egy baleset vagy haláleset is sok, de mondhatjuk, hogy ahhoz képest, amennyien közlekednek valamely vízijárművel a különböző vízfelületeken vagy csak fürdenek a strandokon évente, viszonylag elenyésző számú balesetet regisztrálunk. Az a tapasztalatom, hogy az állampolgárok próbálnak egymásra vigyázni. Különösen a zsúfoltabb területeken, amikor egy időben sokan közlekednek vagy fürdenek egy helyen – avatott be az alezredes.
Még több hasznos tanács és útmutató ITT.