A Miskolci Egyetem és az idén 20. jubileumát ünneplő CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál megannyi különleges, közös eseménysorozattal készült erre a bő egy hétre. A helyi felsőoktatási intézmény által életre hívott CineVersity programjában hazánk meghatározó zenészlegendáival is találkozhatnak az érdeklődők – úgy a mozivásznon, mint teljes valójukban.
Szerdán a Bacsó Péter által 1968-ban rendezett fekete-fehér magyar filmdráma, a Fejlövés (eredeti címén: Csirkék az országúton) vetítése után a főszereplőkkel, Kovács Kati Kossuth-díjas előadóművésszel és Horváth Charlie Liszt Ferenc-díjas énekessel Horváth Zita, a Miskolci Egyetem rektora beszélgetett a MÜHA Uránia termében.
Utóbbi rámutatott: Bacsó Péter voltaképp ezzel az alkotásával futott be, és vált igazán ismert rendezővé, egy esztendővel A tanú forgatása előtt. A helyi campus vezetője felidézte a filmrendező azon gondolatait, melyben kifejti, miért nem professzionális színművészeket keresett fel a karakterek megformálására.
Mint az a beszélgetésből kiderült: a szándékoltan dokumentarista jellegű alkotásban kifejezetten törekedtek arra, hogy olyan „fél amatőr” fiatalokat szerepeltessenek, akik „magukat adják” majd a kamera előtt, de mégis szerepeltek már közönség előtt.
A film főszereplői nem végzett színészek, de ismert emberek. A film főszereplője Kovács Kati, a beat-korszak emblematikus alakja, az akkor már országos hírű énekesnő, aki akkoriban több film kedvelt főhősnője, valamint Horváth Károly (Charlie), aki később szintén elismert énekessé válik.
Az alakításáért az 1968-as Pécsi Filmszemlén a legjobb női főszereplőnek járó díjat is elnyert énekestől megtudtuk: habár akkoriban több hazai filmrendező is felkereste, igazán sose merült fel benne, hogy a mozgókép kedvéért otthagyja az éneklést. A megjelenteknek Kovács Kati elmesélte, hogy az autósjelenetek micsoda rendkívüli kalandokat tartogattak kettejük számára. De kiderült az is, hogy a forgatás során a meztelen jelenetben nem őt, hanem testdublőrjét láthatjuk.
A film valós történetet dolgoz fel, egy újsághír alapján készült. Huszonéves fiatalok a szocializmusban, két fiú és egy lány elhatározzák, hogy öngyilkosak lesznek. A fiataloknak nincs hol megmaradni, nincs hová menniük, ezért autót lopnak, és azzal vágnak a nagyvilágba. Hármójuk közül Laci végez magával, Klári és Béla úgy döntenek, hogy elszöknek Magyarországból, majd a határban feladják magukat.
Horváth Charlie-ra a korszakalkotó filmes szakember a Kőbányai Ifjúsági Klubban figyelt fel, amikor épp egyik első zenekarával, az Olympiával léptek fel. A már akkor is jellegzetes orgánumú előadóművészt később maga Bacsó is kapacitálta, hogy jelentkezzen a színművészetire, ő azonban Kovács Katihoz hasonlóan szintúgy nem akarta feladni a muzsikálást. Ahogy elárulta, pályája elején ugyanakkor óriási lökést adott neki, hogy hangját megelőzve arca országos hírnévre tehetett szert.