Ó, tervezőm: neki a játék nem játék
Puskás Tibor bevezetett minket a társasjáték-tervezés kulisszái mögé.
Puskás Tibor édesapa, hobbifotós, a Gémeskút – Társasjáték Klub Miskolc alapítója, és egy ideje társasjáték-tervezéssel is foglalkozik.
– Gyerekkoromban már az első találkozást követően rabja lettem a társasjátékozás élményének. A modernebb játékok reneszánsza nagyjából 10 éve ért utol – meséli Puskás Tibor, aki a játéktervezés világába is tíz éve csöppent bele, azóta pedig nagyon sok tervet készített. Ezek közül kilenc jutott el addig, hogy kézzelfogható prototípus készüljön belőlük.
– Van földönkívüliek elől menekülős, kisállatokat gondozó, sérült repülőgéppel ellenség által megszállt területről meglépő, varázslatos téli világban hazautat keresve bolyongó, robotként gyorsétteremben felszolgáló, börtönből szökést tervező, állatmenhelynek segédkező, űrhajótöröttként napról napra túlélő a jelenlegi palettám - fűzte hozzá.
Az óvodás gyerekeknek készült Gondos Gazdik meg is jelent a Pagony Kiadó gondozásában. Itt a játékosok egy menhelynek segítenek a mentett állatkákat ellátni és gazdit találni nekik. Ez 2023 áprilisában jelent meg. Azonban nem volt megállás, Puskás Tibor most is több izgalmas projekten dolgozik.
– A legnagyobb buktató szerintem, ha nem bírok leállni az egy témára felfűzhető ötletekkel, mechanikákkal, és túl zsúfolttá válik a játék. Ilyenkor megfordul a folyamat, és elkezdek kivenni belőle addig, amíg azt a játékélményt nem tapasztalom, amit eredetileg megálmodtam – jelentette ki.
– Lehet csak egy téma, miszerint „kellene egy olyan játékot csinálni, hogy...”. Utána következik az ötlet kibontása. Fontos szempont az is, hogy kiknek szánnám az adott játékot, ez szoros kapcsolatban áll a nehézségi szinttel. Például egy hatfős kártyajátékot szeretnék egy laza szombat estére vagy egy agyégető stratégiát 3-4 főre, esetleg egy logikai képességeket próbára tévő rövid szólójátékot. Mindennek persze szoros kapcsolatban kell állniuk a témával, illetve a tervezett játékidővel. Ezeket patikamérleggel adagolom, míg eljutok egy kiegyensúlyozottan játszható játékverzióig – avat be minket Puskás Tibor.
A társas tervezése egy darabig magányos művelet, egy ponton azonban – ahogy a későbbi játék – közösségi élménnyé válik.
– A legelső prototípust még én egyedül is tudom tesztelni, gyakran Tabletop Simulatorban is elkészítem, ami egy virtuális szimuláció a számítógépen a játékról. Ezután jöhetnek a tesztek barátokkal, rengeteg visszajelzéssel, majd pedig visszatérek az alkotói barlangomba, és finomhangolom a játék részleteit, és ismételt tesztek következnek. Amikor eljut a játék egy egész jól játszható állapotba, de szükség van a kereteinek a precízebb beállítására, akkor jönnek a tágabb tesztek idegenekkel. Ha már úgy érzem sem elvenni, sem hozzátenni nem tudok egy játékhoz és a pozitív visszajelzések is átlépik a kritikus tömeget, akkor jön az útkeresés, hogy hogyan is tudnám népszerűsíteni a kész projektet – mondja.
Puskás Tibor úgy látja, egyre nagyobb figyelem fordul a hazai társasjáték-tervezők felé is. Ebben nagy szerepe van az olyan rendezvényeknek, mint a Társasjátékok Ünnepe, ahol dedikált lehetőséget kapnak a friss ötletek bemutatására, és a kiadók könnyebben hozzáférnek ezekhez. A társasjáték-tervező szerint bár a piac egyre telítődik, de az egyedi megközelítések mindig is kelendőek lesznek.
Ha valaki szívesen kipróbálna egy tervezés alatt lévő játékot, vagy részt venne akár komolyabb tesztelésben is, Puskás Tibort minden csütörtökön megtalálja a Gémeskút Klubban, novemberben pedig a Társasjátékok Ünnepén is, a Fejlesztők termében.
További hírek
Olvasnivaló
Aktuális
KÉPGALÉRIÁK
Ajánló
Támogatott tartalom
Programok
Jelenleg nincsenek programok!