Iskolakezdésre átadják a Harsányi felüljárót
Ez hangzott el többek között a keddi útavatáson, amelyen Bói Lóránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára, Csöbör Katalin, országgyűlési képviselő és Peiker Tamás, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vármegyei igazgatója adott tájékoztatást a műtárgy elkészültéről és a hétvégi átadásáról az arra közlekedőknek. Az átépült híd közforgalomnak történő átadása és az eredeti forgalmi rend visszaállítása az előzetes tervek alapján 2024. augusztus 31. és szeptember 1. között lesz, tehát iskolakezdésre megszűnik a közel négy hónapos elterelés és az ezzel járó közlekedési nehézségek.
Mint ismert, a felüljárót az évek során több baleset is érte, a legkritikusabb ezek sorában az a 2022-es ütközés volt, amikor egy munkagépet fuvarozó, nehézgépszállító tréler haladt a 3-as főúton Miskolc belvárosa felől az M30-as autópálya irányába és a jelentősen túlméretes szállítmány sofőrje figyelmen kívül hagyta a felüljáró előtt látható, 4,5 méteres magasságkorlátozásra figyelmeztető közúti jelzőtáblát, és nagy sebességgel a hídnak ütközött. Az ütközés következtében a szállítójármű platóján lévő munkagép a híd tizenöt tartógerendájából tizenhármat súlyosan megrongált. Az elvégzett vizsgálatok megállapították, hogy ezek a károk nem kijavíthatók, ezért vált szükségessé a forgalom korlátozása és a teljes átépítés.
Csöbör Katalin országgyűlési képviselő az útátadón elmondta, a súlyosan megsérült felüljáró újjáépítéséhez hosszú út vezetett, meg kellett teremteni a szükséges forrásokat, amely végül a károkozó gépjármű felelősség-biztosítójának kártérítéséből és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. számára biztosított költségvetési forrásból állt össze. A szükséges tervezések és engedélyezési eljárások után a helyreállítás idén április 5-én kezdődött el a sérült részek bontásával, a teljes projekt több mint 500 millió forintba került.
- Májusban megígértük, hogy tanévkezdésre elkészül a Harsányi felüljáró és ezt a határidőt a kivitelező tartani tudta. A jövő hét hétfőtől, az új tanév első napján már használhatják is a felüljárót az erre közlekedők, végre mindenki újra a megszokott útvonalon autózhat – ismertette a képviselő. Hozzátette, a sérüléseket általában figyelmetlenségek okozták, a túlméretes járművek vezetői például nem vették figyelembe a híd magasságát jelző táblákat. Ezért az újjáépítési beruházás a továbbiakban még kiegészül két magasságkorlátozó kapuval is, amelyek már a felüljáróhoz közeledve jelezik a híd alatti maximális magasságot. Ezekkel elkerülhetővé válik, hogy a túlméretes járművek ütközzenek a felüljáró aljával vagy oda beszoruljanak.
Csöbör Katalin emlékeztetett, egy ilyen elkerülhető baleset most több mint félmilliárd forintba került. Remélhetőleg az előjelző kapuk a továbbiakban megakadályozzák az ilyen eseteket, mint a 2022-es volt.
Bói Lóránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára rámutatott, a helyi utaknak két kezelője lehet, az egyik az illetékes önkormányzat, a másik az állam. A Harsányi felüljáró a magyar állam fenntartásában van, ezért a kormány a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-n keresztül végezte el a híd helyreállítását. Kiemelte, a kormány elkötelezett a közúti közlekedés színvonalának javítása iránt az egész országban, ezért kifejezett céljuk, hogy Magyarország minden települése be legyen kötve a gyorsforgalmi úthálózatba.
Rámutatott, a Harsányi felüljáró 1979-ben volt utoljára felújítva, az évtizedek alatt több kisebb-nagyobb sérülés érte, amelyeket kijavítottak, mígnem a 2022-es baleset használhatatlanná tette. A kormány támogatta a beruházást, amit meg kellett előznie a felelősség és a biztosítási összeg tisztázásának, ezután indulhatott a tervezőmunka, később a kivitelezés.
Bói Lóránd felhívta a figyelmet egy újdonságra is, életbe lépett az Állami beruházásokról szóló törvény, amely már nem csak az állami utak fejlesztésénél teszi lehetővé a hosszabb távú, akár tíz évre szóló tervezést, hanem az önkormányzatoknak is. Ettől azt várják, hogy összehangolt útfejlesztési koncepciók születhetnek a jövőben. A helyi és az állami fejlesztések összehangolásával nőhet a hatékonyság.
Peiker Tamás, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vármegyei igazgatója ismertette az újjáépítés folyamatát. Elmondta, hogy először el kellett bontaniuk a megsérült részeket, kiemelték a hídszerkezet közepét. Ezután kezdődhetett a felújítás, tizenöt új gerendát emeltek be, majd egy monolit vasbeton pályaszerkezetet építettek rá. Ezt követte a vízszigetelés, a szegélyek, korlátok kialakítása és természetesen az aszfaltozás, és az útburkolati jelek felfestése.
Az igazgató is kiemelte, hogy a beruházás több mint félmilliárd forintba került, amire lényegében egy figyelmetlen járművezető miatt lett szükség. A felüljáró 1979 óta háromszor is megsérült balesetek következtében, de most először kellett teljesen újjáépíteni, mivel a legutóbbi eset után a javítás már nem volt gazdaságos. A műszaki átvétel már megtörtént, néhány engedélyre várnak, amelyek a héten elkészülnek, így vasárnapról hétfőre virradóra átadhatják majd a forgalomnak a szépen felújított Harsányi felüljárót. Külön projekt lesz a passzív ütközőkapuk kihelyezése a felüljáró két oldalán, amelyre a szerződéseket már meg is kötötték. Peiker Tamás reméli, hogy a kapuk elkészültéig egyetlen túlméretes szerelvény sem akar majd átmenni az új felüljáró alatt.