Iskolakezdéstől jelentősen módosul a menetrend a Budapest-Miskolc fővonalon
A társaság tájékoztatása szerint a rekonstrukció ideje alatt ágyazatrostálást, -pótlást, vágányszabályozást, árok- és szikkasztótisztítást végeznek, továbbá szigetelik a vasúti műtárgyakat (hidakat), a vasúti-közúti átjárók felújítására és a felsővezeték-rendszer karbantartására is sort kerítenek, valamint a bokrokat, cserjéket gyérítik. A beavatkozással megelőzhetők lesznek a nyári hőség alatti sebességkorlátozások, továbbá mérsékelik a tehervonatok által keltett dinamikus hatások okozta állapotromlást is.
Szeptember 2-tól október 18-ig Miskolc-Rendező pályaudvar és Nyékládháza, valamint Nyékládháza és Emőd között újítják fel az egyik (bal) vágányt, valamint éjszakánként Miskolc és Nyékládháza között a másik vágányon is végeznek munkálatokat.
Az október 19. és december 4. közötti időszakban Mezőkeresztes-Mezőnyárád és Emőd között napközben a bal vágányon dolgoznak a munkagépek. Éjszakánként pedig a jobb vágányon is felújítást végeznek.
A nappali időszakban a munkavégzéssel érintett részek mellett csak sebességkorlátozással haladhatnak a vonatok az ott dolgozók biztonsága érdekében. Ez idő alatt csak egy vágányon és több szakaszon sebességkorlátozás mellet közlekedhetnek a vonatok, így óránként és irányonként napközben csak egy-egy vonat leközlekedtetése oldható meg. Ez jelentős menetrendi módosítással jár, emiatt az utasok hosszabb eljutási időre kell számítaniuk a több mint három hónapos vágányzár ideje alatt.
Zajhatások
A felújítás ideje alatt rakodás, depózás, szóródó anyagok szállítása, valamint nagygépekkel végzett munkák miatt nagyobb zajhatásra lehet számítani a Mezőkeresztes-Mezőnyárád és Miskolc közötti vonalszakaszon a felújítás ütemezése szerinti szakaszokon.
Mezőkeresztes, Mezőnyárád, Csincse, Emőd, Nyékládháza, Mályi, Kistokaj és Miskolc térségében már megkezdődött az előkészítő munkálat, így már augusztusban is okozhatnak zajt éjszakánként a karbantartást végző vasúti munkagépek.
Várható menetrendi változások
A felújítás ideje alatt csak egy vágányon, több sebességkorlátozás mellett – Füzesabony és Miskolc között többlet megállási helyekkel – közlekedhetnek a vonatok a munkálatokkal érintett vonalszakaszokon, ezért óránként és irányonként napközben csak egy-egy személyszállító vonat tud áthaladni, emiatt jelentősen módosul a menetrend. Ezért az utasoknak Budapest—Miskolc viszonylatban mintegy fél órával hosszabb eljutási időre kell számítaniuk.
A menetrend egyeztetése és véglegesítése még folyamatban van, ezért csak a fontosabb változásokat tesszük közzé.
Az átszállásmentes utazás biztosítása érdekében a korlátozások figyelembe vételével szeptember 2-től december 4-ig a következő közlekedési rendre lehet számítani.
InterCityk
A vonalon közlekedő HERNÁD-ZEMPLÉN és TOKAJ InterCityk utasainak Miskolcon át kell szállni másik IC-szerelvénybe valamennyi viszonylat esetében, azaz a Nyíregyháza, Sátoraljaújhely, illetve Hidasnémeti felől, felé közlekedő IC-vonatok esetében is.
- A Keleti pályaudvarról kb. 30 perccel korábban indulnak az InterCityk (HERNÁD-ZEMPLÉN és TOKAJ IC), Füzesabony és Miskolc között minden állomáson és megállóhelyen megállnak.
Kivéve az IC 582-es számú vonatot, amely Vámosgyörk és Miskolc között áll meg mindenhol, valamint az IC 508-as és IC 518-as vonatok, amelyek csak menetrend szerinti állomásokon állnak meg továbbra is.
- Miskolc-Tiszai pályaudvar és Füzesabony között az InterCityk minden állomáson és megállóhelyen megállnak, napközben így helyettesítve a pályafelújítás során kimaradó személyvonatokat. A megszokott menetrendhez képest 28 perccel később érkeznek a Keleti pályaudvarra.
Kivéve az IC 688-as számú vonatot, amely alapmenetrend szerint áll meg az állomásokon.
InterRégiók
Az egri IR87-es jelzésű AGRIA és a gyöngyösi IR85-ös MÁTRA InterRégiók indítási ideje felcserélődik, ezért az AGRIA InterRégiók 30 perccel korábban indulnak, hogy biztosítható legyen a füzesabonyi átszállás Miskolc—Nyíregyháza viszonylatú vonatokra, vonatokról.
A kora hajnali és késő esti MÁTRA IR vonatok kivételével a gyöngyösi InterRégiók szintén fél órával korábban közlekednek, azaz nemcsak a fővonalon, hanem a 85 sz. gyöngyösi és a 87a sz. egri vonalon is csaknem minden vonat menetrendje fél órával korábbra kerül.
Személyvonatok
Füzesabony—Miskolc között 7.30–20.30-ig nem közlekednek a személyvonatok, helyettük a vonalszakaszon valamennyi InterCity vonat személyvonati megállási rend szerinti közlekedésével biztosítjuk az utazási lehetőséget (az IC 508, IC 518 és IC 688 sz. vonatok kivételek).
Füzesabony—Miskolc között a kora reggeli órákban néhány személyvonat nem, vagy más vonatokkal összevonva közlekedik.
A Vámosgyörk és Füzesabony közötti személyvonatok indulási, érkezési ideje az első, Füzesabonyból 7:00-kor induló vonat kivételével szintén 30 perccel korábbi, mindkét irányban.
Füzesabony—Eger viszonylaton, ahol valamennyi AGRIA InterRégió vonat fél órával korábban közlekedik, kimarad a Füzesabonyból 6:03-kor induló 5530 sz. vonat és az Egerből 8:42-kor induló 5527 sz. vonat.
Éjszakai korlátozások
Mindkét vágányzári időszak első 4 hetében éjszakánként 5 órán keresztül szünetel a forgalom, emiatt a tervek szerint néhány éjszakai vonat helyett pótlóbusz fog közlekedni:
Füzesabony—Miskolc viszonylatban az 5048 sz. és 5021 sz. vonatok helyett a teljes útvonalon, az 5008 sz. és 5009 sz. vonat helyett pedig Emőd, illetve Mezőkeresztes-Mezőnyárád és Miskolc között pótlóbusz fog közlekedni.
Csatlakozási rendszer, átszállási lehetőségek
A Keleti pályaudvarról a fél órával korábban induló, illetve ennyivel később érkező InterCity vonatok esetében mind Hatvanban, mind Füzesabonyban számottevően változnak az átszállási lehetőségek, mindemellett Miskolcon mind a TOKAJ kör IC, mind a HERNÁD–ZEMPLÉN IC vonatoknál szintén csak átszállással tudjuk biztosítani a korábbi közvetlen utazásokat.
Budapest—Eger viszonylatban, ahol valamennyi AGRIA InterRégió vonat fél órával korábban közlekedik, valamint Budapest—Gyöngyös között a MÁTRA InterRégió vonatok ugyancsak fél órával korábbi menetrendje miatt Aszód, Hatvan, Vámosgyörk, Kál-Kápolna, Füzesabony, Nyékládháza és Miskolc állomásokon az átszállási lehetőségek jelentősen változnak. Egyes viszonylatokban lényegesen kedvezőbb csatlakozási lehetőségek adódnak (pl. a személyvonati megállással közlekedő InterCity vonatokon), míg más elágazó vonalakon (pl. 86, 102, 108 sz. vonalak) jelentősen nőhet a várakozási idő, mivel a legtöbb csatlakozás sajnos nem biztosítható.
Hatvan térségében a Volánbusz járatainak menetrendje augusztus 17-től jelentősen megváltozik. A buszjáratok egy része a környező településekről közvetlenül a vasútállomásra érkezik, így biztosítva kényelmes átszállást a vonatokra.
A miskolci fővonalon szeptembertől decemberig életbe lépő változások ellenére a buszjáratokról átszállva Hatvantól továbbra is érdemes lesz a vasutat választani Budapest felé, hiszen a vonatok a módosított menetrendek szerint is hasonló követési sűrűséggel szolgálják ki az utasokat.
Helyjegy nélkül igénybe vehető vonatok, szakaszok
Az InterCityk a Keleti pályaudvar és Miskolc között vegyes összeállításban, azaz IC és nem IC-kocsikal is – többségében bisztrókocsi nélkül – közlekednek. Meghatározott viszonylatokban a nem IC minőségű vonatrészbe 300 forintos helyjegy váltása kötelező.
A Keleti pályaudvar és Miskolc között közlekedő InterCity esetében Füzesabony és Miskolc (IC 582-es vonat esetében Vámosgyörk és Miskolc) állomások között a nem IC minőségű kocsik helyjegyváltás nélkül vehetők igénybe.
A Miskolc—Nyugati pályaudvar közötti InterCityken Miskolc—Szerencs—Nyíregyháza között valamennyi kocsiban helyjegyváltás nélkül lehet utazni, IC-kocsiban és nem IC-minőségű kocsiban is.
A vágányzár ideje alatt a Budapest-Keleti—Hatvan és Miskolc-Tiszai—Szerencs viszonylatban az alapmenetrendben is biztosított helyjegymentes szakaszokra vonatkozó szabályozás változatlan lesz.
Egyéb vonalakat érintő változások
Az Eger—Szilvásvárad közötti vonatok, valamint a Miskolc—Tiszaújváros között közlekedő buszok menetrendje is változni fog.
Tájékozódási lehetőségek
A módosított menetrendek az online felületeinken (MÁV app, ELVIRA) elérhetőek. Az állomások, megállóhelyek, vonatok kijelzőin, plakátokon és hangosbemondókon, továbbá az értékesítési csatornákon keresztül is tájékoztatjuk az utazóközönséget.