Kilencre emelkedett a dunai hajótragédia halálos áldozatainak száma
Hétfőn délben kezdődtek az első érdemi merülések a Margit híd lábánál, és már meg is tudták érinteni a szerencsétlenül járt Hableányt. A búvárok szinte semmit sem látnak a kilencméteres mélységben, csak óvatosan tapogatóznak, de azt például így is meg tudták állapítani, hogy a hajó ablakai kitörtek. A hajótestbe meg sem próbálnak bejutni, ez ugyanis életveszélyes lenne – hangzott el az M1 Híradójában.
Egy pontonhídról készültek a merülésre a búvárok hétfőn hajnalban. Órákon keresztül dolgoztak a terep kiépítésén, és azon is, hogy a szakemberek a legbiztonságosabban tudjanak lejutni a roncshoz. A Margit híd környékét több pontból is biztosították. A vízen a hatóság hajói és csónakjai figyelték a terepet, a levegőben továbbra is helikopter körözött, és a mentés idejére a hídon még a gyalogos forgalmat is lezárták.
Az M1 Híradónak nyilatkozó búvárszakember azt mondta: bár már elérték a folyómeder alján fekvő hajótestet, a kiemelés innen még nagyon messze van.
A Terrorelhárítási Központ (TEK) főigazgatója a kutatási körülmények ismertetésekkor azt mondta: a Duna vízállása még mindig magasabb, mint a baleset éjszakáján volt, emellett továbbra is nagy a sodrás sebessége, a víz hőmérséklete 12-15 fokos, a látótávolság pedig nulla centiméter.
Hajdu János hangsúlyozta: az áramlás sebességének várható csökkenése miatt a búvárok már érdemi mozgásra is képesek lehetnek, emiatt a következő napokban továbbra is azon fognak dolgozni, hogy minél közelebb jussanak a roncshoz.
A mentésben a különböző hatóságok részéről már eddig is több mint hatszázan vettek részt, melléjük csatlakoztak a speciálisan képzett búvárok Dél-Koreából és az osztrák Cobra terrorellenes egység szakemberei is.
A dél-koreai küldöttség vezetője köszönetet mondott a magyar hatóságoknak a mentés érdekében tett erőfeszítésekért. Hangsúlyozta: elfogadják a Terrorelhárítási Központ irányelvét, hogy a legfontosabb a merülő búvárok életének védelme.
A TEK főigazgatója azt is mondta: a hatóságok mellett a tudományos élet képviselői is segítenek abban, hogy kiemelhessék – méghozzá lehetőleg egyben – a Hableányt, de az életveszély miatt a búvároknak meg van tiltva, hogy bemenjenek a hajótestbe.
. Norvég segítséggel sikerült sokkal részletesebb radarképet készíteni a roncsról, ez is segítheti a munkát. A hajót egy speciális daruval emelik majd ki a vízből, ez viszont egyelőre Komáromnál állomásozik, mert a magas vízszint miatt nem jut át a hidak alatt. Várhatóan szerdán indulhat el és csütörtökre érkezhet meg Budapestre – hangzott el az M1-en.
A különleges felvételek szonárral, vagyis víz alatti radarral készültek, ez az eszköz külföldről érkezett Magyarországra. A víz alatti képekből próbálják meghatározni a hajóroncs helyzetét a búvárok. Mivel a víz alatt továbbra is nulla centiméter a látótávolság, a búvárok csak ezekre a felvételekre és a tapintásukra tudnak hagyatkozni. Az M1 Híradónak nyilatkozó szakértő azt mondta: életveszélyes lenne bemenni a búvároknak a hajótestbe.
A szakemberek a terep felmérése mellett azon dolgoznak, hogy a hajótestet egyben ki tudják emelni, ebben fog segíteni egy speciális úszódaru. A Clark Ádám úszódaru most még Komáromnál van, és azért nem indult el korábban, mert a magas vízállás miatt nem fér át az útjába eső hidak alatt.
A darut már elkezdték menetkész állapotba hozni, a nagyjából 50 méteres gém leengedése fél napot vesz igénybe, ezután már csak a vízszintre kell várni, hogy alkalmas legyen a biztonságos közlekedéshez. A darunak Komáromtól a Margit hídig hét híd alatt kell átmennie, amelyek közül a legalacsonyabb a komáromi vasúti híd – közölte az M1 tudósítója.
Az úszódarun kívül minden, a mentéshez szükség eszköz már a térségbe van rendelve – erről beszélt a TEK főigazgatója. Hajdu János hangsúlyozta: a Clark Ádám az egyetlen szerkezet, amelyik fel tudja emelni a mélyben fekvő, több mint ötven tonnás Hableányt.
Közben az áldozatok keresése is folyamatosan zajlik, hajókkal, helikopterekkel, járőrkocsikkal több mint 150 rendőr dolgozik a most még eltűntként kezelt utasok felkutatásán. Az ORFK megerősítette, hogy Harta térségében egy férfi holttestére bukkantak. A hétvégén több holttestet is kifogtak a Duna Ercsi alatti szakaszán – értesült korábban a Magyar Nemzet.
A rendőrség azt mondta, hogy az Ercsinél megtalált holttest valószínűleg nem köthető a balesethez. A másik holttest Hartánál, Bács-Kiskun megyében bukkant a felszínre. Aki megtalálta a holttestet, azt mondta, hogy egy 40-50 év körüli dél-koreai férfi lehet az áldozat. A rendőrség hétfő este a honlapján azt írta, hogy azonosították a Duna Bács-Kiskun megyei szakaszán, Hartánál megtalált férfiholttestet.
A szerdai szerencsétlenség után sorra mondták le a turisták a budapesti hajós utakat, annak ellenére, hogy korábban ezek a legkedveltebb programok közé tartoztak a külföldiek körében. Kanel Judit, a Magyar Beutaztatók Szövetségének alelnöke az M1-nek azt nyilatkozta, hogy főleg a távol-keleti vendégeknél volt tapasztalható a visszaesés.