A hivatal szerdai, az MTI-hez eljuttatott közleménye szerint május 8-án, az írásbeli vizsga megkezdése után az OH-hoz bejelentés érkezett arról, hogy egy közösségi oldal zárt csoportjában a középszintű történelemérettségi feladatsorának esszétémáit a vizsga kezdete előtt közzétehették. A hivatal ismeretlen tettes ellen feljelentést tett.
Az eduline.hu oktatási portál korábban arról írt, hogy a szerdai történelemérettségi után sok helyen közzétettek egy olyan korábban készült screenshotot (képernyőfotót), amelyen szerepelnek a középszintű történelemérettségi esszétémái.
Több diák állítása szerint ez a kép már kedd este elkezdett terjedni, így voltak olyanok, akik már reggel nyolc óra előtt tudták, hogy Szent Istvánról, a sztálini propagandáról, a középkori uradalmakról és a trianoni béke következményeiről írhatnak majd esszét.
Az Oktatási Hivatal szerda reggeli közleménye szerint történelemből középszinten 1235 helyszínen 67 025 vizsgázó (közülük 1903-an angol, francia, horvát, német, olasz, orosz, román, spanyol, szerb vagy szlovák nyelven), emelt szinten 125 helyszínen 5831 vizsgázó (közülük 127-en angol, francia, német, spanyol, szerb vagy szlovák nyelven) tett érettségit.
Könnyűnek találták a történelem feladatokat a diákok
Könnyen megoldhatónak és korrektnek ítélték a szerdai történelem érettségi írásbeli feladatait a vizsga után az MTI-nek nyilatkozó iskolaigazgatók és szaktanárok.
Horváth József, a Székesfehérvári Vasvári Pál Gimnázium igazgatója szerint a feladatlap megfelelően lefedte az egész középiskolás tanagyagot, változatosak voltak a feladatok, a diákokat a válaszadásban mindenhol idézetek és források, térképvázlatok és fotók segítették.
Mint mondta, a gyerekek elégedettek voltak a feladatsorral, jó felkészüléssel abszolút megoldhatónak találták, mert a fő témákat érintették a kérdések, s a pedagógus kollégái szerint is alkalmas volt a feladatsor a fiatalok tudásának lemérésére – tette hozzá.
Korrektnek és könnyűnek értékelték a diákok a közép és emelt szintű történelem érettségi feladatait a győri Kazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégiumban – mondta az intézmény vezetője szerdán az MTI-nek. Németh Tibor kifejtette, hogy a feladatok középszinten az elmúlt évek tematikája alapján készültek és meglátása szerint bizonyos történelmi ismeret mellett gyakorlatiasságra is szükség volt a feladatok megoldásához, amelyeket a gyermekek tisztességesen meg tudtak oldani megfelelő felkészítés mellett.
Emelt szinten komoly és megalapozott történelmi ismereteket igényeltek a feladatok, amelyekben a történelem szinte minden időszaka szerepelt, ugyanakkor az igazgató meglátása szerint az a diák, aki jól felkészült, tisztességesen meg tudta oldani.
A magyar történelemre vonatkozó esszék közül a legtöbben Hunyadi Mátyás kül- és dinasztikus politikáját választották, szemben a Kádár-rendszer válságának gazdasági, kül- és belpolitikai tényezőivel – mondta.