Nem kedvezmény, hanem kamu
Mesébe illő kedvezményt kínál egy Facebook-oldal a miskolci tömegközlekedés használóinak. Tényleg a mesébe illik, pontosabban csak oda, ugyanis a posztnak egyetlen szava sem igaz, az üzemeltetőnek csak az adataink kellenének, meg persze a pénzünk. Tény, ami tény: szűk egy hónap alatt három adathalász oldal jött létre a Facebookon, mindegyik a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK) arculatát, járműveinek fotóit használja és tényleg hihetetlen kedvezményt kínálnak: azt ígérik, ha a posztjukban szereplő linkre kattintunk, és azon regisztrálunk, körülbelül ezer forintért ingyen utazhatunk fél éven keresztül.
Adathalászat
Az MVK mindegyik oldal megjelenése után közleményben figyelmeztette az utasokat, hogy átverésről van szó és hasonlóan járt el a többi közlekedési cég is. Merthogy nemcsak a miskolci, hanem a debreceni, a szegedi, a pécsi és a fővárosi közlekedési cégek utasait is ugyanezzel a módszerrel próbálták és valószínűleg próbálják jelenleg is átverni. Kíváncsiak voltunk arra, hogy mihez tudnak kezdeni a szolgáltatók az újonnan megjelent csalási kísérletekkel, ezért kérdéseket intéztünk az érintett közlekedési vállalatokhoz.
Lapzártánkig ketten – az MVK és BKK – válaszoltak, a Volánbusz pedig egy közleményben reagált korábban. Mindhárman azt írták, általában munkatársaik is hamar észrevették a kamuoldalakat, azonban az utasaik is szemfülesek, hiszen azok megjelenését követően mindegyik cég felé sokan jelezték és vélhetően jelzik majd később is, hogy visszaélnek a vállalatok nevével és arculatával.
Az MVK azt írta, minden megjelenő csaló hirdetés esetében a legelső és legfontosabb intézkedés az utazóközönség értesítése, figyelmük felhívása a csaló oldal elkerülésére.
– Ennek érdekében saját hivatalos csatornáinkon és a helyi média segítségével is figyelmeztetünk mindenkit az adathalászatról. Ezt követően a vállalatnak technikai lépéseket kell tennie, például jelenteni az adott hamis profilt a Facebook felé, hogy azt eltávolítsák, illetve e Google felé szintén bejelenthető egy adathalász weboldal – írták.
Hasonló választ adott a BKK is, akik sajnálatosnak nevezték, hogy a pénzügyi szolgáltatók mellett már a közlekedési cégek ügyfelei is a kiberbűnözők célkeresztjében állnak.
– A probléma megoldása érdekében a BKK már felvette a kapcsolatot a Metával – írták, hozzátéve: azt javasolják a felhasználóknak, hogy ne Facebook-posztból próbálják elérni a közlekedési cégek szolgáltatásait, hanem a hivatalos weboldalakat és applikációkat használják.
Jól ismert oldalak
Ugyanerre buzdít egyébként a Volánbusz is, akik hozzátették, elítélik az utasok megtévesztését, ezért valamennyi hasonló esetben jogi útra tereli az ilyen jellegű ügyeket. Az MVK is azt kéri az utasaitól, hogy mindig a cég kommunikációs csatornáit, illetve weboldalát, applikációját használják. Egyrészt azért, mert ezeken a felületeken mindig megismerkedhetnek az aktuális díjszabással és akciókkal is, másrészt azért, mert minden friss hírüket itt teszik közzé, így az esetleges csalásokról szólókat is.
– Az a tapasztalatunk, hogy az utasaink szerencsére jól ismerik ezeket a felületeket, így viszonylag csekély esély van arra, hogy bárkit is megkárosítson egy, a miskolci közösségi közlekedést érintő kamuhirdetés – írták.
Hozzátették, hosszabb távon edukációs kampányok indításában is gondolkodnak, amelyek célja, hogy segítsék az utasokat, hogyan ismerhetik fel a hamis oldalakat, és milyen lépéseket tehetnek saját adatbiztonságuk érdekében.
– Fontos hangsúlyozni, hogy a közlekedési vállalatok soha nem kérnek érzékeny adatokat, például bankkártyaadatokat, jelszavakat és, hogy fontos intő jel az is, ha nem az érintett cég weboldala szerepel hivatkozásként, hanem egy hamisított weboldal .com-os végződéssel – teszik hozzá.