Ugrás a tartalomra

Parkolási körkép: sok az eszkimó, kevés a parkolóhely

Bájer Máté
Utoljára módosítva
2025. március 14. péntek 14:11
Az eszkimók ebben az esetben a miskolci sofőrök. A parkolóhely-vadászat főleg a lakótelepeken jelent gondot.

Merőlegesen, orral előre, jobbra hátra – az élelmes sofőröknek többféle módot is el kell sajátítaniuk, hogy benavigálják kocsijukat a parkoló autók közti hézagokba. Ha azonban nincs hova beparkolni, akkor nem számít, hány manővert gyakoroltunk be. Bár Miskolc lakosságának száma csökken, a város autóállománya rohamosan növekszik. Ennek okozataként a meglévő parkolóhely-kapacitás egyre telítettebb.

Az évtizedek alatt kialakult helyzet folyamatos problémát okoz az itt élőknek, és feladat elé állítja az önkormányzatot.

– Nagyjából kilencszázzal több autó van Miskolcon minden évben. Emiatt a Győri kapuban is sokaknak okoz gondot a parkolás – mondta el megkeresésünkre Hollósy András alpolgármester, a 12-es választókerület önkormányzati képviselője.

A város földrajzi adottságai is szűkítik a lehetőségeket. Miskolc ugyanis egy völgyben fekszik, így tulajdonképpen nincs hová nyújtózkodnia.

– Az Andor utca és a Szinva közötti szakaszon szűkösek az utcák és kevés a parkolóhely. A jövőben muszáj lesz valahogy kibővíteni a parkoló területeket. Jogos igény, hogy az emberek szeretnének minél közelebb megállni az autójukkal a lakóhelyükhöz. Számos panaszt kaptam itt élőktől, hogy amikor este hazaérnek, még tíz percet kell sétálniuk, mert nem volt szabad parkolóhely a lakásuk közelében. Ezen a helyzeten szeretnénk változtatni – fogalmazott.

A Győri kapuban – kísérleti jelleggel – bizonyos szakaszokon módosítanák a parkolási rendeletet: egy kibővített éves parkolási rendszer bevezetésében látja a megoldást Hollósy András. Ez az egyes lakcímekre bejelentett gépjárművek utáni sávos díjtétel emelkedését jelentené. Magyarán

az egy háztartáshoz tartozó autók éves parkolási díjai nem lennének egységesek: az első autóra olcsóbb, míg azon felül egyre drágább lenne a parkolási díjszabás.

– A rendelet vonatkozna a céges autókra is. Mindezzel azt szeretnénk elérni, hogy a környéken élők biztonságos helyen, az otthonukhoz közel tudják hagyni a kocsijukat – fogalmazott a képviselő, aki szerint Budapest, Pécs és Szeged a minta: átlagosan tíz-tizenöt százalékkal csökkent azokon a területeken az autók száma, ahol bevezették ezt a rendelkezést. A sávos parkolási díjszabást már tavasszal szeretnék bevezetni.

Az Avason is égető probléma a parkolóhely-hiány. Erről Kozma István Jánosné, a II-es ütem önkormányzati képviselője beszélt lapunknak.

– A város legtöbb lakótelepét azokban az időkben tervezték, amikor még közel sem volt ennyi autó. Ma viszont nem ritka, hogy egy család két-három kocsit használ – mondta, hozzátéve: sok parkolóhelyet alakítottak ki az utóbbi időkben. Mindezt tették a lakosság bevonásával: utcafórumokon hallgatták meg a véleményeket.

– További parkolóhelyeket szeretnénk kialakítani. Erre lehetőséget most a Sályin, a Felsőruzsin körúton és a Szilvás utcán találtunk – tudatta velünk a képviselő, aki szerint legalább száz új parkolóhelyre lenne szükség, hogy a II-es ütemben normalizálódjon a helyzet.

Bartha György úgy látja, a legolcsóbb módszer a parkolóhelyek felfestése lenne, így rendszerezettebbé válna a parkolás, jobban ki lehetne használni a meglévő parkoló felületeket – ez persze nem végleges megoldás, inkább a helyzet csillapítása lenne.

– Ez a helyzet egy időzített bomba, amire muszáj megoldást találni. Budapesten és más vidéki nagyvárosokban is. Mivel sem az önkormányzatnak, sem a kormánynak nincs annyi forrása, hogy minden lakótelep mellett épüljön parkolóház, így más opciókat kell nézni. A garázsok telepítése is járható út, de a sávos parkolási díjszabás is bizonyított már más településeken – fogalmazott a képviselő, akinek a körzetében, a Kilián-dél és az Észak-Kilián mellett a Kuruc utca egy részén és a Kondor Béla utca bérházai körül jelentkezik a probléma.

Az önkormányzat egyébként már dolgozik egy átfogó tervezeten, ami enyhítheti a gondokat, és amit nemsokára a közgyűlés elé terjesztenek majd.

 

További hírek

Olvasnivaló

 

Programok

Jelenleg nincsenek programok!