Szombattól újraindul a lillafüredi kisvasút
Újraindul a forgalom a Lillafüredi Állami Erdei Vasúton december 17-től, szombattól, Miskolc-Dorottya utca és Garadna állomások között – írja csütörtök reggeli közleményében a kisvasutat is üzemeltető Északerdő Zrt.
Pintyili Gergely üzemigazgató elmondta, az újraindítás azért lehetséges, mert a 2020-ban kezdődött komplex felújítás a végéhez ért, már csak kisebb javítások vannak hátra, amelyek a menetrend szerinti közlekedés beindítását nem akadályozzák.
A menetrend szerinti járatokon felül december 17-én és 18-án, valamint 25-én és 26-án elindul a Lillafüredi Fényvonat is: ezeken a napokon kora este karácsonyi díszbe öltözött szerelvényekkel lehet majd utazni. A szerelvények feldíszítésében részt vett a korábbi Mikulásvonatokat üzemeltető Diósgyőrért Közhasznú Alapítvány is – tette hozzá.
A vonatok újraindulásával egy időben megnyílik Lillafüreden a tóparti sétány, amit a munkavégzés idejére zártak le. A LÁEV járatai január 8-ig naponta, négy vonatpárral közlekednek, majd tavaszig csak hétvégéken és ünnepnapokon. Az érvényes menetrend és a Fényvonattal kapcsolatos tudnivalók elérhetők a www.eszakerdo.hu honlapon.
Az újraindulással a LÁEV történetének legnagyobb fejlesztése fejeződött be. A milliárdos nagyságrendű munkák során gyakorlatilag a teljes vasúti infrastruktúra megújul. A beruházás a kormány által indított kisvasútfejlesztési program I. ütemének részeként valósul meg: ennek keretében összesen 6 hazai kisvasút pályáját és – vasutas szakszóval – gördülőállományát fejlesztik.
Bózsó Gyula, az Északerdő műszaki osztályvezetője korábban a minap.hu-nak elmondta, a lillafüredi kisvasutat 1920 februárjában kezdték el építeni, és november 14-én adták át. Ebből a szempontból talán kicsit szimbolikus is az, hogy éppen idén valósul meg ez a fejlesztés, hiszen az éppen a LÁEV fennállásának századik évfordulóján kezdődött.
A munkák három elemből álltak: első a gördülőállomány fejlesztése volt, vagyis a szerelvények felújítása. A második a magasépítészeti munka volt, ekkor újultak meg az állomások, a harmadik pedig a mélyépítés vagyis a komplett pálya felújítása. A sínek cseréje szakaszosan zajlott, ennek megfelelően az elmúlt két évben szakaszosan közlekedtek a kisvasúti szerelvények is, illetve sokszor teljes pályazárat is el kellett rendelni.