Ugrás a tartalomra

Túl vannak a központi írásbeli felvételin a diákok

Bacsó István
Utoljára módosítva
2025. január 18. szombat 12:47
Ebben az évben ötszáznegyvenhárom középiskola - az érintett intézmények 48 százaléka - írta elő, hogy a hozzájuk jelentkező tanulók vegyenek részt a központi írásbeliken.
A Lévay honlapján már ma este láthatók lesznek az elért pontszámok. Fotó: Mocsári László

Január 18-án szombaton tíz órától a középiskolába készülő negyedikesek, hatodikosok és nyolcadikosok kapták meg a központi írásbeli feladatlapjaikat, amelyeket az általuk választott oktatási intézményben tölthettek ki. A vizsgára jelentkezést december másodikáig abba a középiskolába kellett benyújtani, amelyikben a tanuló a vizsgát meg kívánta írni. A központi írásbelit az ország bármelyik vizsgát szervező intézményében megírhatták, nem feltétlenül kellett ehhez most abba az iskolába elmenni, ahová be szeretnének kerülni.

Miskolcon az egyik írásbeli felvételi vizsgát szervező intézmény a Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon volt. Kerboltné Tóth Edit digitális tanulmányi igazgatóhelyettes - matematika, fizika, informatika szakos tanár, mesterpedagógus elmondta, hogy náluk szombaton száz nyolcadikos és hetven hatodikos tanuló írta meg a felvételit. Ketten igazoltan hiányoztak, számukra a pótfelvételi időpontja áll majd rendelkezésre, január 28-án. 

A magyar írásbelivel indult a nap, reggel kilenc órakor, amire 45 perc állt rendelkezésre, majd a szünet után újabb háromnegyed óra jutott a matematikára. Kivéve azoknak, akiknek igazolásuk volt valamilyen korlátozottságról, úgymint diszlexia, diszgráfia, avagy látássérülés. Ez utóbbira a Lévayban is volt példa, egy felvételiző az Oktatási Hivataltól kifejezetten neki készült, közel ötszörösére felnagyított betűkkel kapta a tesztet. Számukra több idő állt rendelkezésre a feladatok elvégzésére – tájékoztatott a tanulmányi igazgatóhelyettes. 

Kerboltné Tóth Edit hangsúlyozta, az írásbeli feladatsorok tíz-tíz feladatból állnak, amiben az a „trükk”, hogy negyvenöt perc alatt szinte megoldhatatlanok. Ez azonban szándékosan van így, mert az is a teszt része, hogy ki, meddig jut el benne, ez is az egyik tényező, amelyet figyelembe vesznek az értékeléskor. A jelentkezőket az alapján rangsorolják, hogy egymáshoz képest mennyit tudtak jól teljesíteni. 

- A gyerekek mindig azt mondják, hogy nehéz volt, a tavalyi és a korábbiak idővel könnyebbnek tűnnek. Mi úgy látjuk, hogy ezek a tesztek azonos szisztéma szerint felépített feladatsorok, hol kicsit könnyebb, hol nehezebb feladatokkal, de összességében közel azonos nehézségi fokon. A feladattípusok ismertek, előre jól gyakorolhatók. Tíz feladat van és azt mindig elmondjuk, hogy ennek jól kell megélni a pszichológiáját. Mert ez nem olyan, mint egy iskolai dolgozat, amelyet úgy állítunk össze, hogy adott idő alatt teljesíthető legyen – mutatott rá. 

- Nem szabad azon stresszelni, hogy mind a tíz meg legyen oldva. Ennek a feladatsornak az is a funkciója, hogy egy kicsit széthúzza a mezőnyt, hogy besorolható legyen például, hogy ki az, aki emeltszintű képzésre való, ki az, aki még jó, de ettől kevesebbet tud. Utóbbiak is bekerülhetnek a vágyott iskolába. A teszt segít a tanulók szétválogatásában. Sokan kudarcként élik meg, hogy nem sikerült negyvenöt perc alatt mind a tízet megoldaniuk. Ezt időben meg kell nekik magyarázni, hogy nem ez a teszt célja, hanem az, hogy felálljon egy rangsor. Nem az a cél tehát, hogy mindenképpen meg legyen csinálva az összes feladat, hanem az, hogy kihozzák magukból a lehető legtöbbet – fogalmazott a tanulmányi igazgatóhelyettes. 

A felvételizők tehát egymással versenyeznek, a teljesítményeket a többiekéhez mérik, nem ahhoz, hány feladat készült el. Ez alapján lesznek besorolva. A mestertanár szerint ezt nehéz megértetni egy általános iskolással, aki ahhoz van szokva, hogy minden feladatot meg kell oldani negyvenöt perc alatt. Kerboltné szerint akár már hét jól megoldott feladat is egy jó eredménynek számít ezen az írásbeli felvételin. Ezzel már jó esélye van a tanulónak bejutni a vágyott oktatási intézménybe, feltéve persze, ha a szóbelin is legalább ilyen eredményt tud elérni. Senki se essen tehát kétségbe, aki nem tudta az összes feladatot megoldani a rendelkezésre álló idő alatt – mondta. 
Rámutatott, erre ők a felvételi előkészítőkön vagy a felvételi megkezdése előtt is felhívják a diákok és a szülők figyelmét is. 

Megtudtuk, a dolgozatokat a Lévayban még a mai napon kijavítják, az elért pontszámok a Lévay Gimnázium honlapján már ma este láthatóak lesznek. A kijavított felvételi teszteket a jövő héten csütörtökön – 23.-án – reggel nyolctól délután négyig akár személyesen is meg lehet nézni, és hozzájutni az értékelő lapokhoz. Sőt, akár észrevételeket is lehet tenni, ha valaki úgy érzi, a javítási útmutatótól eltér a javítás. 

Azok, akik valamilyen alapos indok miatt lemaradtak a központi felvételi vizsga mai időpontjáról, január 28-án 14 órától pótolhatják.
Az Oktatási Hivatal február hetedikéig mindenkit értesít majd a központi írásbeli vizsga eredményeiről, ezzel együtt pedig az Arany János Tehetséggondozó Programra és az Arany János Kollégiumi Programra jelentkezők is megkapják a pályázatuk eredményét.

Február 20-áig továbbítják az általános iskolák a diákok tanulói és jelentkezési lapjait. Ekkor történik meg a hivatalos jelentkezés a kiválasztott középfokú iskolákba. A 6 vagy 8 osztályos gimnáziumokba jelentkezők szülei az űrlapok kitöltését és benyújtását egyénileg is intézhetik.

Március 3. és 20. között tartják a középiskolák a szóbeli felvételi vizsgáikat, amit persze nem minden iskolában kérnek. Március 25. és 27. között módosíthatók a tanulói adatlapok az általános iskolákban. A diákok május elején kapják meg a sikeres felvételről vagy az elutasításról szóló határozatokat a kiválasztott középiskoláktól.

 

 

 

További hírek

 

Programok

Jelenleg nincsenek programok!