Ugrás a tartalomra

„Nem szabad az embereket büntetni”

Kujan István
Utoljára módosítva
2022. február 11. péntek 13:01
A megszorítások által kiesett bevételek a hétköznapi élet szervezéséből hiányoznak, a városi költségvetésben – a jelenlegi számítások szerint – több mint hatmilliárd forintos „lyuk” tátong. „Kormányváltás után visszakapja Miskolc a tömegközlekedés állami támogatását” – emeli ki interjúnkban Szilágyi Szabolcs és Varga László. Helyzetkép 2022 februárjában Miskolcról.

Már javában tart Miskolc 2022-es költségvetésének tervezése, főbb vonalakban ismertek a tervezet részletei. Szűk egy hete maradt az önkormányzat gazdasági szakembereinek, hogy február 15-éig a helyi képviselők elé tárják, milyen bevételekkel és kiadásokkal számolhatnak idén a város vezetésében. Szilágyi Szabolcsot, a megyei I-es egyéni választókerület egységes ellenzéki képviselőjelöltjét arról kérdeztük, jelen állás szerint milyen gazdasági év vár Miskolcra. Varga László, a megyei II-es egyéni választókerület egységes ellenzéki képviselőjelöltje – aki 2014 óta tagja az Országgyűlésnek – pedig arról tudott képet adni, hogyan alakult az állam és az önkormányzatok kapcsolata az elmúlt bő tíz évben. Interjú.

minap.hu: Hamarosan a városi közgyűlés elé kerül az idei költségvetés tervezete. A főösszegek már ismertek?

Szilágyi Szabolcs: Nagyon mélyen egyelőre nem tudunk belemenni a részletekbe, hiszen még tervezés alatt áll a költségvetés, de az már most látszik, hogy a 2021-es szigorú és takarékos gazdálkodás ellenére is egy igen jelentős, több mint 6 milliárd forintos „lyuk” tátong az idei költségvetésben.

minap.hu: Ez az összeg a korábbi évek 35-40 milliárdos büdzséjének 20 százalékát teszi ki. Bevételi és kiadási oldalon is mínuszban van az önkormányzat?

Szilágyi Szabolcs: Nézze, az MVK Zrt. várhatóan idén sem kapja meg az 500 millió forintos állami támogatást, ahogy 2019 óta egyszer sem érkezett ilyen pénz Miskolcra. A gépjárműadó elvonása 450 millió forintos bevételkiesést jelent az önkormányzatnak. A helyi iparűzési adó „lefölözése” pedig 1,6 milliárddal rövidíti meg a miskolci kasszát. Sorolhatnám még, a vége az, hogy a 3 milliárd forintot is bőven meghaladja a bevételkiesés. És akkor a többletkiadásokról még nem is beszéltünk! Az energiaárak emelkedése, az infláció, valamint a minimálbér és a garantált bérminimum emelése összességében újabb bő 3 milliárddal terheli meg a büdzsét. Hogy miből fogjuk kigazdálkodni ezt a több mint 6 milliárd forintos hiányt, hogy legalább a 2021-es szintet tartani tudjuk, azt egyelőre nem látjuk.

Szilágyi Szabolcs számolja, hányféle tételt vont el a kormány az önkormányzatoktól. | Fotó: Mocsári László

minap.hu: Egy háromszereplős „drámát” látunk, amibe új tagként lépett be a pandémia két évvel ezelőtt. De az állam és az önkormányzatok kapcsolatának dinamikája már évekkel ezelőtt új irányt vett.

Varga László: Ez a háború akkor is kitört volna, ha nem jön a pandémia. 2019 novemberében, alig néhány héttel a helyhatósági választások után, már bőven szóba kerültek az önkormányzatokat sújtó intézkedések. Ha nem tör ki a világjárvány, akkor valószínűleg lassabban, adagolva, hozzá ideológiát is gyártva nyirbálnák a hatásköröket és bevételeket.

Szilágyi Szabolcs: Számomra is nyilvánvaló, hogy a kormány a járványhelyzettel takaródzik. Számos megszorító intézkedés volt csőre töltve már a Covid előtt is, amit aztán a járványra hivatkozva el is lőttek. Például a parkolás ingyenessé tételét elég nehéz a pandémiával összefüggésbe hozni.

minap.hu: Egy folyamat újabb állomásaként értelmezhető a mostanra elmérgesedett helyzet?

Varga László: Igen, de hogy ezt a folyamatot megérthessük, egészen 1990-ig kell visszamennünk. A rendszerváltáskor közmegegyezés volt abban, hogy széleskörű mozgásteret kell hagyni az önkormányzatoknak, hiszen ők vannak a legközelebb az állampolgárokhoz, és szervezik is az alapvető közszolgáltatások jelentős részét. Iskolákat, kórházakat tartottak fenn például. Ebből kifolyólag érthetően egészen más struktúrájú volt a költségvetés is. 2010 után azonban elkezdtek szűkülni a megyeszékhelyek bevételi lehetőségei, több feladatot is átvett tőlük az állam. A közvetlenül megválasztott polgármester és képviselőtestület jóval kevésbé tud ma már beleszólni fontos helyi ügyekbe. Pedig hát erre választották meg.

Varga László: A közvetlenül megválasztott polgármester és képviselőtestület jóval kevésbé tud ma már beleszólni fontos helyi ügyekbe

minap.hu: Ha azt olvassa valaki, hogy az elvonások nehézséget okoznak egy önkormányzatnak, akkor legyinthet: „harcolják csak le egymás között, engem nem érint”. Valóban nem érzik meg az emberek, ha gazdasági nehézségei támadnak egy önkormányzatnak?

Varga László: Előbb annyit hadd tegyek még hozzá, hogy sehol nem láttam olyat Európában, hogy az állam nem támogatja az önkormányzatokat a pandémia alatt. Tőlünk nyugatra felismerték, hogy az önkormányzat közvetlenül tud segíteni az állampolgároknak a védekezésben, és ehhez többletforrások kellenek, amit meg is adtak nekik. Nálunk ellenben a megszorítás egyik terepét látta a kormány az önkormányzatokban. A kérdésére válaszolva: hogy probléma van, azt az emberek is megérzik a bőrükön. Értem, ha egy városvezetés „színe” nem tetszik a kormánynak – ez politika. A megszorítások által kiesett bevételek viszont a hétköznapi élet szervezéséből hiányoznak: többször le lehetne nyírni a füvet, jobb lehetne a járda, sűrűbben járhatna a busz. Ma már fideszes városvezetők is elismerik, hogy nagy a probléma, és újra kellene definiálni, milyen feladatai vannak egy önkormányzatnak, azokat milyen forrásokból látja el, és hogy lehetne ezt az egészet jól működtetni.

minap.hu: A takarékoskodás fogja jellemezni az idei évet?

Szilágyi Szabolcs: Folytatjuk a felelős gazdálkodást, de adott forrásokból kell működtetnünk a várost. Egy ponton túl azonban már nincs hová hátrálni. A városvezetés a spórolást magán kezdte el: nem szavaztuk meg a polgármester és az alpolgármesterek illetményének növelését. Emlékezhetünk, az előző városvezetés idején tíznél is több polgármesteri biztos működött a városházán – az ő fizetésükből most akár hét-nyolc alpolgármestert is kinevezhetnénk. Mi azonban azt mondtuk, hogy amikor ekkora lyuk tátong a város költségvetésén, akkor nem engedhetjük meg magunknak az emelést. Érdekes, hogy a fideszes képviselők mintha elaludtak volna, merthogy ők nem nyomtak gombot a szavazásnál. Nyilván a saját kormányuk ellen nem akartak szavazni.

minap.hu: Lehet számítani kormányzati kompenzációra? Tavaly érkeztek források…

Szilágyi Szabolcs: Valóban – felpántlikázva: a vár rekonstrukciójára, az Ellipsum működtetésére, nem pedig városüzemeltetésre például. Álságos a helyi fideszes képviselők kommunikációja is, hiszen ezek a pénzek presztízsberuházásokra mennek el, miközben a minimálisra szűkítette a kormány annak lehetőségét, hogy egy önkormányzat növelni tudja bevételeit.

Varga László: Újra kell definiálni, milyen forrásokból gazdálkodik Miskolc. Márki-Zay Péter, az egyesült ellenzék miniszterelnök-jelöltje legutóbbi miskolci látogatásán mindenesetre ígéretet tett arra, hogy a kormányváltás után visszakapja a város a közösségi közlekedés állami támogatását, és megteremtik a megfelelő adóbevétel-környezetet az önkormányzatok számára. Például visszakaphatják a gépjárműadó-bevételeket.

A kormányváltás után visszakapja a város a közösségi közlekedés állami támogatását

Szilágyi Szabolcs: Miskolcnak azért nagyon fontos a mostani választás, mert eldőlhet, hogy visszatérünk a rendszerváltáskor megkezdett irányhoz, vagy pedig visszamegyünk a tanácsrendszerbe.

Varga László: Van programunk, amit végre akarunk hajtani, de ilyen körülmények között nagyon nehéz. Azt szeretnénk, hogy az a politika érvényesüljön Magyarországon, ami kimondja: nem szabad az embereket büntetni. Be kellene fejezni ezt a hadjáratot.

További hírek

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!