Siker Neked Is! – sajátos nevelési igényű gyerekek vetélkedtek
A Siker Neked Is! elnevezésű játékos megmérettetés kiemelt célja volt, hogy iskolai versenyzési lehetőséghez és ezáltal sikerélményekhez juttassák azokat az SNI tanulókat, akik a hétköznapokban nem tudnak egyenlő eséllyel megmérkőzni diáktársaikkal.
Simon Éva, az általános iskola intézményvezetője elmondta, a pénteki versenyt kifejezetten a sajátos nevelési igényű tanulóknak szervezték, az SNI (sajátos nevelési igényű) kezdőbetűit átértelmezve, Siker Neked Is! címmel és küldetéssel. Arra a korábbi felismerésre építve, hogy ezek a gyerekek nem tudnak sikeresen versenyezni a teljesen egészséges kortársaikkal, azonban ők is tehetségesek, szorgalmasak, tudnak eredményeket elérni, ezáltal nekik is lehetnek sikerélményeik az iskolában vagy akár egy versenyen.
Köszöntőbeszédében, ezt mondta a csillogószemű nézőseregnek: „A tavalyi verseny egyik idézetével szeretnélek köszönteni benneteket és egyben legyen ez ennek a versenynek is a mottója. ’A gyermek olyan, mint egy pillangó a szélben. Néhány magasabbra tud repülni, mint mások, de mindegyik a legjobb tudása szerint repül. Miért is hasonlítanád össze őket? Mindegyik más. Mindegyik különleges. Mindegyik gyönyörű.’ Ti is különlegesek és valamiben mindannyian tehetségesek vagytok. Köszönjük, hogy felkészítő tanáraitokkal, szüleitekkel együtt úgy gondoltátok, hogy ezt a mai nap meg is mutatjátok.”
- A célunk az, hogy ezen a versenyen sikerélményhez juttassuk azokat az SNI-s tanulókat, akik valamiben tehetségesek vagy csak megmérettetni szeretnék magukat, de a különböző tantárgyi versenyeken nem tudnak részt venni – ismertette az igazgató. Rámutatott, az SNI sokféle problémát takar a figyelemzavartól, a diszlexián, diszgráfián át a különböző képességzavarokig. Azonban mindenkinél lehet olyan, amiben jó, amiben tehetséges, de nem tud egyenlő eséllyel versenyezni másokkal. Nekik szervezték meg ezt a Siker Neked Is! játékos megmérettetést ahol a hozzájuk hasonlókkal küzdhetnek meg, egyenlő feltételekkel.
Hogy erre mekkora igény van, jól mutatja az, hogy Miskolcról és a környező települések tizennyolc iskolájából, nyolcvanhat diák érkezett, negyvenkét felkészítőtanárral, akik mintegy száz számban mérték össze tudásukat, a meghirdetett négy kategóriában: versmondásban, rajzversenyben, egy „Játékra fel” címen futó ügyességi vetélkedőn, valamint „Csavar a csokiban” néven népmesei vetélkedőn. Utóbbi nem véletlen, mivel ebben az évben a népmese a verseny előre magadott tematikája. Tavaly, a Petőfi-év kapcsán, és mivel az iskola névadója is ő, a költő élete és munkássága volt a vezérfonal.
- A feladatok között van memória játék, puzzle, irányfelismerés, a kézügyességet is igénylő gyöngyfűzés és sok egyéb. A lényeg, hogy sikerélményük legyen, amely kihat a mindennapi életükre, az iskolai teljesítményükre is – fogalmazott Simon Éva.
A Siker Neked Is! versenyt második alkalommal rendezték meg a Petőfiben, ahol a köszöntőbeszédek után ünnepi műsorban gyönyörködhettek az összesereglett nebulók és tanáraik. Volt Petőfi vers, Jacsó Pál költő előadásában, csengettyűzene az iskola növendékeitől, népdalkórus citerával a Miskolci Pincék Dalárdája tolmácsolásában, valamint leleplezték Molnár András festőművész alkotását, stílszerűen egy Petőfi képmást. A csengettyűsök három dalt adtak elő, a „Tavaszi szél vizet áraszt” dallamát rögtön felismerték a gyerekek. A felkészítő tanár szerint már január óta készültek erre az előadásra, és az izgatottságuk ellenére minden hang a helyén volt.
A Petőfi portrét adományozó Molnár András festőművész, aki a rajzverseny kategóriának is a zsűri elnöke volt, beavatott, minden évben megfest egy-egy történelmi személyiséget, ebben az évben – mivel közel vagyunk a Március 15.-i nemzeti ünnephez – a forradalom költőjére esett a választása. Ezeket a műveit eleve jótékony célra szánja, ezért szinte adta magát, hogy ezt a festményét a költő nevét viselő intézménynek adományozza. Ehhez a gesztushoz az SNI-s gyerekek napja különösen alkalmas időpontot szolgáltatott. Kérdésre válaszolva elmondta, mint zsűrielnök nem lesz túl szigorú, mindenképpen figyelembe veszi, hogy gyerekek rajzolják a képeket. Persze azért megpróbálja szakmai szemmel is nézni a kompozíciókat, például azt, hogyan ábrázolják a mű választott témáját, milyenek az arányok, illetve a színhasználatot.
A verseny fő tematikája a magyar népmese volt, a gyerekek ebben a témában választottak verseket, vagy rajzoltak. A megmérettetésen a tanulók minden teljesített feladatért pontokat kaptak. Amelyik iskola diákjai pedig a legtöbbet megszerezték, a Vándorkupával térhettek haza.
A sajátos nevelési igény (SNI) gyűjtőfogalom, amely többletjogokat biztosít a különleges bánásmódot igénylő gyermekeknek, tanulóknak. A sajátos nevelési igényt szakértői bizottság állapítja meg, kategóriái: mozgásszervi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékossággal élő vagy halmozottan sérült.
A sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek definíciója a jelenleg hatályos köznevelési törvény szerint: Sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló: az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján mozgásszervi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, autizmus spektrumzavarral vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral (súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral) küzd.