Ugrás a tartalomra

A jogász válaszol: A társasházi tisztségviselők nyilvántartása

minap.hu
Utoljára módosítva
2025. február 22. szombat 11:26
A társasházakról szóló törvény az idei évtől fontos változást hozott a közös képviselet körében.
Fotó: Freestock

A társasházi tisztségviselők nyilvántartásának bevezetése jelentős lépés a társasházak működésének professzionalizálása, és a tulajdonosok érdekeinek védelme felé, ugyanakkor komoly adminisztratív terhet is ró a tisztségviselőkre.

A jogalkotó a társasházi tisztségviselők nyilvántartásának bevezetésével elsősorban a társasházak működésének átláthatóságát biztosítja. Emellett a nyilvántartás kulcsfontosságú szerepet játszik a hatósági eljárások során történő kapcsolattartás megkönnyítésében, ami a társasházak és a közösség jogainak és kötelezettségeinek érvényesítését szolgálja.

A jogszabály értelmében, a jövőben, a közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke csak akkor láthatja el feladatait, ha a tisztség keletkezésének tényét az ingatlanügyi hatóság az ingatlan-nyilvántartásba - konkrétan a társasház törzslapjára – bejegyezte. Ez a rendelkezés biztosítja, hogy csak megfelelően regisztrált és ellenőrzött személyek vagy szervezetek végezhessék a társasház ügyeinek intézését.
A jogszabály előírja továbbá, hogy a közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke köteles benyújtani az ingatlanügyi hatósághoz a közgyűlés által elfogadott, számviteli szabályok szerinti beszámolót. Ez a rendelkezés biztosítja a társasház gazdálkodásának átláthatóságát és ellenőrizhetőségét.

A törvény rendelkezik arról, hogy a földmérési és térinformatikai államigazgatási szerv köteles az általa üzemeltetett honlapon közzétenni a társasházi tisztségviselők adatait, a társasházak számviteli beszámolóit, valamint a társasház közösségének alapvető azonosító adatait.
A jogszabály egyértelműen a közös képviselő vagy az intézőbizottság elnökének feladatkörébe utalja a nyilvántartásba vétellel és az adatváltozások bejelentésével kapcsolatos kötelezettségek teljesítését. Ez a rendelkezés biztosítja, hogy a nyilvántartás naprakész és pontos maradjon, ezáltal is elősegítve a társasházak jogszerű és átlátható működését. Az ingatlanra vonatkozó jog vagy tény bejegyzése ügyvédi közreműködést igényel, így a közös képviselet ügyvédi közreműködéssel tudja a szükséges bejelentést megtenni.

dr. Strassburger Gyula ügyvéd

 

 

 

További hírek

Olvasnivaló

 

Programok

Jelenleg nincsenek programok!