Ugrás a tartalomra

Hol és hogyan kerékpározzunk?

Tajthy Ákos
Utoljára módosítva
2020. augusztus 29. szombat 16:15
Folyamatosan nő a kerékpáros közlekedés népszerűsége, a szabályok betartása viszont két keréken is fontos.
Illusztrációk: Juhász Ákos

A koronavírus-világjárvány miatt napjainkban reneszánszát éli a kerékpározás. Sorra jelennek meg a világhálón azok a hírek, melyekben a nagyobb gyártók jelentik be, egekbe szöktek a biciklieladások, és a szervizek leterheltsége is nőtt. Azt, hogy többen kerékpároznak, a hatóságok is látják, és sajnos nem egyszerűen csak azt, hogy nőtt a drótszamárral közlekedők száma, hanem azt is, hogy több a biciklis baleset is – tudtuk meg a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának osztályvezetőjétől.

- A tavalyi és az idei év azonos időszakát vizsgálva jelentős növekedés látható: 2019-ben mindössze 34, míg idén 53 kerékpáros baleset volt – mondta Pitkó László, aki hozzátette, ezeket a számokat növelik még azok a balesetek is, melyeket nem jelentenek a rendőrségnek.

Fontos az is, hol kerékpározzunk. A rendrőség azt mondja, hogy ahol van kiépített, az úttesttől elkülönített kerékpárút, ott azt kell használni. „Nem lehet, hanem kötelezően ott kell közlekedni a kerékpárral. Ahol nincs, ott sem a járdán, hanem az úttesten kell haladni. Kivételt képez, ha az út felülete alkalmatlan a kerékpáros közlekedésre, de ilyenkor is tíz km/h-t meg nem haladó sebességgel haladhatunk úgy, hogy a gyalogosokat ne akadályozzuk a közlekedésben – részletezte Pitkó László. Más a helyzet persze – folytatta –, ha a járdából van leválasztva a kerékpárút.

- Ki kell térni a gyalogos átkelőkre is, ami már a nevéből adódóan is a gyalogosok közlekedésére szolgál. Itt a kerékpáros csak akkor jár el szabályosan, ha a bringáját áttolja a túloldalra. Egyedül akkor más a helyzet, ha a zebra mellett van kerékpáros átvezető, mert mondjuk arra halad egy kerékpáros útvonal. Viszont ekkor sem a csíkozott szakaszon, hanem csak mellette szabályos tekerni a biciklit – tette hozzá az osztályvezető, aki felhívta a figyelmet arra is: a közúti szabályok a kerékpárosoknak sem opciók csupán, azokat kötelező betartani.

Hogy ha piros lámpán hajtanak át, és intézkedés alá vonják őket, ötvenezer forintos közigazgatási bírsággal is „gazdagodhatnak”. Azt pedig az autósoknak érdemes tudni, hogy a kerékpárosok nem szükséges rossznak számítanak a közutakon. „A kerékpáros alapvetően minden úton közlekedhet, kivéve ahonnan ki van tiltva. Az autós pedig csak úgy kerülheti ki, hogy sem a bringást, sem a másik sávban érkezőket nem veszélyezteti. Néhány éve éppen megyénkben indult el az a kampány, mely az 1,5 méter előzési oldaltávolság megtartására hívja fel a figyelmet, örömünkre szolgál, hogy ez most országossá vált. Ez az oldaltáv azért szükséges, mert így nem veszélyeztetik azokat a bicikliseket sem, akik esetleg bizonytalanabbul közlekednek járművükkel – tette hozzá Pitkó Lászó.

 

További hírek

Olvasnivaló