Ugrás a tartalomra

Pluszsávokat kaphat az északi tehermentesítő

Tajthy Ákos
Utoljára módosítva
2024. június 22. szombat 14:15
A beruházás TOP Plusz-os forrásból valósulhat meg négy ütemben 2029-ig.
Északi tehermentesítő / Fotók: Osztie Tibor

Több mint harminc év után épülhetnek meg a miskolci északi tehermentesítő hiányzó sávjai – jelentette be néhány hete Szopkó Tibor, Miskolc alpolgármestere. A városvezető akkor úgy fogalmazott, az Északi tehermentesítő Búza tér és Thököly utca közötti szakasza évek óta az egyik legnagyobb közlekedési problémaforrás a miskolci autósok számára.

– Ahhoz, hogy be tudjuk zárni a belvárost elkerülő – mondjuk úgy – körgyűrűt, és kintebb tudjuk szorítani a belvárosból az autókat, több mint kétmilliárd forint fejlesztési forrást fordítunk a Top Plusz keretéből az Északi tehermentesítő kiszélesítésére egészen a Thököly utcáig, sőt a Thökölyt is meg kell csinálni: a hídnak nagyobb az áteresztőképessége, de az utca túl szűk a mostani formájában.

Amint fogalmazott, ezzel a beruházással értelmet nyernek majd az elmúlt évek közlekedésfejlesztési beruházásai is. Az Északi tehermentesítő szélesítéséről, illetve Miskolc közlekedésfejlesztési koncepciójáról a Miskolc Televízió Kilátó című műsorában beszélt a polgármesteri hivatal pályázati osztályának első embere. Miklós Viktor emlékeztetett a koncepciót még 2017-ben fogadták el.

Közlekedési folyosó

– Ennek keretében határoztak a Déli tehermentesítő négysávosításáról és felújításáról, valamint a Thököly-híd szélesítéséről és felújításáról. Ezek a beruházások 2019 és az elmúlt év között megtörténtek – mondta.

A főosztályvezető kiemelte, a közlekedésfejlesztési koncepció megfogalmazta azt is, hogy a belvárosban szükség van egy körgyűrű kialakítására, ami a Dayka-átkötéssel szintén megvalósult. Szintén ez az anyag szögezte le azt is, hogy tehermentesíteni szükséges a Zsolcai kaput, így új nyomvonalat kell kapnia a 3-as főút belső szakaszának. „Ennek a projektnek két eleme, a turbókörforgalom és az Y-híd már elkészült, a József Attila utcáig vezető szakasza pedig tervezési fázisban van, jövőre indulhat a kivitelezés” – mondta el Miklós Viktor.

Az északi tehermentesítő egy másik szakasza

Hozzátette, ha a fenti elemek az északi-tehermentesítő korszerűsítésével együtt elkészültek, akkor létrejön Miskolcon egy olyan városi közlekedési folyosó, ami a már meglévő útszakaszokkal együtt megfelelően el tudja majd látni az kelet-nyugati tengely forgalmát és ebben az esetben forgalomcsillapítható a belváros.

Négy ütemben

– A tervek szerint az északi tehermentesítő átépítését négy ütemben valósítanák meg. Elsőként a Szentpáli utcától a Dayka Gábor utcáig készülhetnek a hiányzó sávok, aztán a Daykától az Ilona utcáig, harmadikként az Ilona utca a Győri kapui kereszteződésig (a benzinkútig, vagy ha úgy tetszik, az Autóklubig – a szerző) és a negyedik ütem a Thököly utca szélesítése lesz és a kereszteződéseket is átépítik – sorolta.

A pályázati főosztály vezetője kiemelte, bár az északi tehermentesítő környékén közintézmények, lakótelepek és parkok is találhatóak, a környéken élőknek nem kell aggódniuk, a zöldövezet nem tűnik el a beruházás után sem.

„Törekedni fogunk arra, hogy a lehető legkevesebb zöldterületet vegyük el és fát vágjunk ki. De erre nem is nagyon lesz szükség, hiszen Miskolc építési szabályzatában is szerepel ez a plusz kettő, néhol csak egy sáv, az út mellett sok helyen jól látható is, hogy meghagyták a helyet az útbővítésnek. Nincsenek elépítve ezek a területek, esetleg padok, kutyafuttatók vannak csak itt, melyeket át lehet helyezni” – jelentette ki a szakember hozzátéve: mivel végig önkormányzati területről van szó, a kisajátítási eljárás sem fogja lassítani a munkát.

Miklós Viktor végül a magazinműsorban elmondta, mivel TOP Plusz forrásból bővítenék az utat, először egy pályázatást, vagy inkább támogatási kérelmet adnak be a fejlesztéshez, a támogatási szerződés aláírása után pedig egy hosszú folyamat kezdődik, melynek végén elkészülnek a kiviteli tervek. A hivatal most úgy számol a tervezési folyamat és a beruházás közbeszereztetése után leghamarabb 2027-ben indulhat a munka, ami várhatóan 2029-ben készül majd el teljesen.

Megrekedt
Az északi tehermentesítő építését az 1980-as évek elején kezdték meg, erdetileg a déli társához hasonlóan négysávos útban gondolkodtak, azonban a munka pénzhiány miatt megrekedt jellemezően csak kettő, néhány szakaszon három sáv készült el, befejezése hosszú évtizedek óta rendszeresen felmerül. 2005-ben például a megyei napilap kérdésére a városháza illetékese arról beszélt, úgy tervezik, hogy a szakasz kétszer három sávos lenne középen zöld sávval és egészen a József utcáig meghosszabbítanák kétszer két sávon. Ez a koncepció - látható - végül nem valósult meg, a bővítésről viszont láthatóan nem tett le az önkormányzat.

További hírek

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!